هنگامی که پدربزرگ شما یک کودک بود، تمام ماشین‌ها دارای سه پدال بودند و انتقال نیرو به صورت دستی انجام می‌شد و رانندگان مجبور بودند نحوه کار با کلاچ را یاد بگیرند. اما امروزه، طیف وسیعی از سیستم‌های انتقال نیرو وجود دارند که هر کدام دارای نقاط مثبت و منفی خاص خود هستند. یادگیری معنای همه کلمات اختصاری و توصیف‌های امروزی می‌تواند دشوار باشد، اما عملکرد این سیستم‌های مکانیکی انتقال نیرو بسیار پیچیده در حقیقت نسبتا ساده هستند.

بیایید پرونده مربوط به سیستم‌های انتقال نیرو را باز کنیم و بررسی کنیم که چه عواملی باعث شده است هر یک از آنها منحصر به فرد باشند. البته هر کدام از سیستم‌ها را می‌توان با استفاده از شیفتر دنده کنترل کرد و نحوه قرار گیری این شیفتر دنده بر کارآیی آن تاثیری نخواهد داشت و گیربکس‌های مختلف عملکرد مخصوص به خود را خواهند داشت.

Type of transmission system and how it works

 

انتقال نیرو به صورت دستی

ساده‌ترین و قدیمی‌ترین نوع سیستم انتقال نیرو که هنوز هم به طور قابل اعتمادی مورد استفاده قرار می‌گیرد سیستم انتقال نیرو به صورت دستی است. این جعبه دنده از یک کلاچ اصطکاکی که زیر پای راننده قرار دارد کنترل می‌شود و برای اتصال انرژی چرخشی موتور به شفت ورودی سیستم انتقال نیرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آنجا، یک مجموعه ثابت چرخ دنده‌ها با استفاده از چرخ دنده و گیرنده چرخ دنده متصل به شفت که توسط دست راست راننده کنترل می‌شوند (و یا در برخی کشورها با دست چپ) شروع به کار می‌کنند.

این سیستم انتقال نیرو در طول سالها تحت عنوان نام‌های مختلفی شناخته شده است. دستی، شفت چسبنده، استاندارد، سه، چهار، پنج یا شش سرعته، اما فارغ از نام آنها، این حقیقت غیرقابل انکار است که سیستم انتقال نیرو دستی حداقل در ایالات متحده به یک گزینه منسوخ تبدیل شده است. در مدل‌های جدید کمتر از این سیستم‌های انتقال نیرو استفاده می‌شود و به نظر می‌رسد که درصد بیشتری از مردم رانندگی با این سیستم‌ها را فراموش کرده‌اند.

فارغ از چشم انداز آنها در آینده، سیستم‌های انتقال نیرو دستی دارای مزایای فراوانی نسبت به گزینه‌های جدید و پیچیده‌تر هستند. سادگی اهرم تغییر دنده به این معناست که آنها نسبت به هر سیستم انتقال دیگری، کمتر به تعمیرات گران قیمت نیاز دارند و اگر آنها مشکلی داشته باشند، احتمالا ارزان و راحت قابل تعمیر است. این سیستم‌ها به راحتی خراب نمی‌شوند و از ابتدا تا انتهای عمر یک خودرو می‌توانند کارآیی داشته باشند و خراب نشوند.

برای چندین دهه، این استاندارد تنها انتخابی بود که در دسترس قرار داشت و تقریبا در هر مسابقه، تمام ماشین‌های ورزشی مجهز به این سیستم بودند. در سال‌های اخیر، این سیستم‌های دستی جای خود را به سیستم‌های دوکلاچ یا نیمه اتوماتیک در بسیاری از خودروهای با عملکرد بالا داد. با این حال، آنها هنوز هم عملکرد بهتری نسبت به اکثر سیستم‌های اتوماتیک و تقریبا تمام سیستم‌های انتقال CVT ارائه می‌دهند. در زمینه بهره وری سوخت نیز داستان مشابه است. تا همین اواخر، رانندگانی که از سیستم‌های انتقال نیرو دستی بهره می‌بردند، به طور قابل توجهی شاهد کاهش مصرف سوخت خودروی خود بودند. خودروهای اتوماتیک، با افزایش تعداد چرخ دنده‌ها، اکنون این شکاف را به میزان قابل توجهی کاهش داده‌اند.

علاوه بر سادگی ذاتی این سیستم‌های انتقال نیرو عملکرد و بهره وری سوخت، شاید مهمترین نکته در خصوص استفاده از این سیستم‌ها لذت رانندگی با استفاده از آنها است. برای علاقه مندان واقعی به رانندگی، هیچ چیز نمی‌تواند با لذت تعویض دنده به طور دستی در زمان مناسب در حین رانندگی قابل مقایسه باشد. در مقاله بعدی در مورد انواع دیگر سیستم‌های گیربکس توضیحاتی خواهیم داد و شما را با کارکرد آنها آشنا خواهیم کرد.



مشخصات

  • جهت مشاهده منبع اصلی این مطلب کلیک کنید
  • کلمات کلیدی منبع : انتقال ,نیرو ,سیستم‌های ,سیستم ,استفاده ,دستی ,انتقال نیرو ,سیستم انتقال ,سیستم‌های انتقال ,نیرو دستی ,قابل توجهی
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

Robert honarfardi1 Basu CE تجهیزات نظافتی انسان مونث Mohamed آنتی اسکالانت